Mi az a rugóösszehúzó, mire való, és hogy működik?
A kínálatunkban immár megtalálható számos autószereléshez használt szerszám és eszköz is, mint például a rugóösszehúzó. Most bemutatjuk, hogy mi ez a kiváló szerszám, mire való, és hogy néz ki működés közben.
Autószerelő és egyéb szerszámok a kínálatunkban
Immár nem csak zárak, zárbetétek és lakatok széles kínálatával várjuk a vásárlóinkat: megnyerő választékunk van raktárról megvásárolható autószerelő és egyéb szerszámokból is. Ezek közül már többet be is mutattunk itt a blogban. Legutóbb írtunk a menetjavító működéséről, előtte a zsiráf motorkiemelőt mutattuk be, most pedig itt az ideje, hogy megismerkedjünk a rugóösszehúzóval.
Mire jó a rugóösszehúzó?
Egy megbízható rugóösszehúzóra akkor van szükségünk autószerelőként, ha lengéscsillapítót javítunk. Ezzel a szerkezettel tudjuk könnyebben eltávolítani az erős rugókat. Fokozott odafigyelést, nagy körültekintést igényel a használata, mert nagyon erős alkatrészekről van szó, melyek komoly sérülést is tudnak okozni.
Egy rugóösszehúzó segítségével nagy nyomóerőt tudunk kifejteni pont ott, ahol szükségünk van rá, mert más egyszerű kéziszerszámmal ott nem boldogulnánk. Ezzel tudjuk eltávolítani a lengéscsillapítót, ha javítanunk vagy cserélnünk kell.
A típusait tekintve lehet kézi vagy állványos. Az egyes típusok méretben eltérhetnek egymástól, valamint vannak olyan változatok is, melyeknél a pofák cserélhetőek: ilyen a YATO YT-2536 Macpherson rugóösszehúzó termékünk is.
Hogy működik a rugóösszehúzó?
Két fejrészből áll, ami egy menetes száron található. A fejek stabilan tartják a rugót, nem engedik el a használat közben. A kampós, beakasztható típusoknál fontos, hogy rugónként minden esetben két egymással szemben lévő összehúzót használjunk, csak így lesz stabil és biztonságos. Ha csak egy oldalon használnánk, akkor nem húzódna össze a rugó, hanem a húzás irányának megfelelően elhajlana. Ennek pedig könnyen sérülés lehet a vége, ugyanis így a rugó kipattanhat a helyéről.
A fentiek figyelembevételével együtt is nagyon egyszerű a használata. A szerszámot beakasztjuk a rugóba, majd a menetes szárat tekerni kezdjük, mely által az alkatrész összehúzódik. Addig folytassuk ezt, amíg a lengéscsillapítót kényelmesen szét nem lehet szedni.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokkal biztonságosabb, ha nem kettő, hanem rögtön négy irányból fogatjuk meg a rugót, így biztos stabil marad végig. Amire még érdemes figyelni az a zsírozás, ugyanis a csavarozás közben nagyon erős kopásnak van kitéve az anyag.
Mi lenne velünk rugóösszehúzók nélkül?
Minden szerszámnak megvan a maga története. Nincs ez másként ezzel sem. Mielőtt megalkották, még nagyobb szükség volt a szerelők leleményességére, szakértelmére, de mai napig is inkább csak nekik ajánlanánk a használatát.
Korábban pajszerrel akasztották ki a lengéscsillapítókat, majd satuba fogva szerelték össze. Talán mondani sem kell, hogy ez az eljárás rengeteg baleset melegágya volt. Gondoljunk csak bele a már korábban is említett egyoldalú terhelésre, mely komoly gondokat tudott okozni egy-egy rugó elszabadulását eredményezve. Épp ezért nagyon fontos volt ennek a szerszámnak a megalkotása, mely gyakorlatilag nullára csökkentette a balesetek számát egy-egy ilyen szerelés során.
Ha lehet, mindenképp érdemes szakemberre bízni a rugóösszehúzók használatát, mert avatatlan kezek számára így is veszélyes lehet egy ilyen művelet. Ugyanakkor a hobbiszerelők is jó hasznát veszik ennek a szerkezetnek, ha otthon szeretnének lengéscsillapítót javítani vagy cserélni.
Ha esetleg nem sikerül eligazodni a kínálatunkban, például a méretekben, akkor segítünk az elérhetőségeinken.